Virestads friskola

Små barn skall gå i små skolor, gärna på landsbygden nära till naturen och långt från bilar och betong.

Virestad är i detta avseende en idyll. Alla barn skall känna sig trygga i skolan och bli sedda för den dom är. Eventuella små problem skall uppmärksammas och lösas innan det blir stora problem. Vår förhoppning är att vi på sikt skall ha 50-60 elever i klasserna F-5. Undervisningen skall bedrivas i rymliga lokaler med hög personaltäthet.

Personalen som vi själva rekryterar skall vara mycket engagerad och dela vår åsikt om att små skolor är bäst för barnen.

En skola där vi respekterar varandra, en skola som förutom kunskap även ger barnen trygghet och självförtroende.

En skola som ger våra barn bästa tänkbara start i livet.

Den skolan skall vi skapa!

Vi har ett antal profileringspunkter som kommer göra att vi skiljer oss från alla kommunala skolor.

-   Samarbete med den Engelska skolan i Älmhult. Vi ger temadagar och uteundrvisning i stimulerande miljö samtidigt som våra elever får möjlighet att träna på sin engelska och möta kamrater med olika etnisk bakgrund. Engelska skolan består mestadels av barn till IKEA anställda från hela världen. Detta samarbete blir givande för båda skolorna.

-   Vi kommer att sats stort på utepedagogik. Stor kraft kommer att läggas på att bygga upp en pedagogisk skolgård. Detta tillsammans med befintlig naturslinga, skolskog, hembygdspark, djurhållande lantbruk, kyrka, sjö och en i övrigt varierad och vacker natur ger oss en fullständigt unik utemiljö.

-   Samarbete med Linné visitor center på möckelsnäs. Ett kunskapscenter för bygdens store son. Vi kommer att förlägga ett antal utbildningsdagar där. http://www.linneaus.nu

-   Vision om att servera närproducerad och gärna ekologisk skolmat från eget tillagningskök. Det finns i Virestad väldigt goda förutsättningar för det.

Vi har gjort en besiktning av köket på Björkhaga och behövs endast mindre ändringar och renovering för att få det godkänt enligt dagens normer och regler.

-   Vi skall ha en högre lärartäthet än övriga skolor i kommunen. Vi kommer endast att anställa behöriga lärare.

-   En smidig organisation med snabba beslutsvägar. Bra ideér och förbättringar kan genomföras snabbt utan att vandra genom den kommunala hierakin. Vi bestämmer, inte kommunen!

www.virestadsfriskola.se